Skip to content

Innholdsprodusent

Innholdsproduksjons faget

Du lærer å kommunisere og utforme innhold i en digital hverdag og i et digitalt samfunn, hvor teknologi skaper nye måter å kommunisere og samhandle på.

Innholdsproduksjon er en strategisk tilnærming til markedsføring hvor fokuset ligger på å skape relevant, engasjerende og verdifullt innhold som appellerer til målgruppen og skiller seg ut fra konkurrentene - samtidig som det bygger opp merkevarens autoritet innen sitt fagfelt. 

Innholdsproduksjonsfaget omfatter sjangrene journalistikk, kommunikasjonsarbeid, markedskommunikasjon og underholdning. 

 

Kompetansemål for en innholdsprodusent:

  • Planlegge, gjennomføre og publisere ulike innholdsproduksjoner.
  • Forstå behovet til oppdragsgiveren og hvilket budskap som skal formidles.
  • Gjøre rede for metoder for å tilegne seg brukerinnsikt og benytte disse mot aktuelle mål grupper.
  • Beskrive og bruke metoder for idéutvikling.
  • Bruke ulike sjangere og format for å formidle et budskap.
  • Utvikle og legge fram en pitch for et prosjekt.
  • Kartlegge ressursbehov og lage produksjonsplan og budsjett for et prosjekt.
  • Gjennomføre opptak med foto, film eller lyd tilpasset rammebetingelsene i et prosjekt.
  • Velge og bruke verktøy, programvare og teknisk utstyr tilpasset et prosjekt. 
  • Bruke komposisjon, ulike typer lyssetting og digitalt etterarbeid som virkemiddel for å fremheve form, struktur, farge og budskap i visuelle produksjoner.
  • Bruke programvare for etterarbeid og eksportering av et ferdig produkt og vurdere valg av format og filtype.
  • Gjøre rede for hvordan personalisering og algoritmer styrer distribusjon av digitalt innhold.
  • Planlegge en markedsførings- og publiseringsstrategi og vurdere valg av plattform for publisering av et ferdig produkt.
  • Bruke gjeldene regelverk, lovverk og retningslinjer for etikk, opphavsrett, produksjon, publisering og oppbevaring av medieprodukt i eget arbeid.
  • Reflektere over og evaluere resultat og erfaringer tilknyttet eget bidrag i produksjoner.
  • Reflektere over og beskrive egen rolle i teamet og i virksomheten.
  • Reflekter over og beskrive hvordan ulike innholdsproduksjoner kan påvirke samfunnsdebatten og demokratiet. 
  • Ferdigstille et produkt for publisering i tråd med prinsipp for universell utforming.
  • Gjøre rede for hvilke krav og forventinger som blir stilt til et likeverdig og inkluderende yrkes felleskap, og reflektere over hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har i lærebedriften.

Tilbake