Innholdsprodusent
Innholdsproduksjons faget
Du lærer å kommunisere og utforme innhold i en digital hverdag og i et digitalt samfunn, hvor teknologi skaper nye måter å kommunisere og samhandle på.
Innholdsproduksjon er en strategisk tilnærming til markedsføring hvor fokuset ligger på å skape relevant, engasjerende og verdifullt innhold som appellerer til målgruppen og skiller seg ut fra konkurrentene - samtidig som det bygger opp merkevarens autoritet innen sitt fagfelt.
Innholdsproduksjonsfaget omfatter sjangrene journalistikk, kommunikasjonsarbeid, markedskommunikasjon og underholdning.
Kompetansemål for en innholdsprodusent:
- Planlegge, gjennomføre og publisere ulike innholdsproduksjoner.
- Forstå behovet til oppdragsgiveren og hvilket budskap som skal formidles.
- Gjøre rede for metoder for å tilegne seg brukerinnsikt og benytte disse mot aktuelle mål grupper.
- Beskrive og bruke metoder for idéutvikling.
- Bruke ulike sjangere og format for å formidle et budskap.
- Utvikle og legge fram en pitch for et prosjekt.
- Kartlegge ressursbehov og lage produksjonsplan og budsjett for et prosjekt.
- Gjennomføre opptak med foto, film eller lyd tilpasset rammebetingelsene i et prosjekt.
- Velge og bruke verktøy, programvare og teknisk utstyr tilpasset et prosjekt.
- Bruke komposisjon, ulike typer lyssetting og digitalt etterarbeid som virkemiddel for å fremheve form, struktur, farge og budskap i visuelle produksjoner.
- Bruke programvare for etterarbeid og eksportering av et ferdig produkt og vurdere valg av format og filtype.
- Gjøre rede for hvordan personalisering og algoritmer styrer distribusjon av digitalt innhold.
- Planlegge en markedsførings- og publiseringsstrategi og vurdere valg av plattform for publisering av et ferdig produkt.
- Bruke gjeldene regelverk, lovverk og retningslinjer for etikk, opphavsrett, produksjon, publisering og oppbevaring av medieprodukt i eget arbeid.
- Reflektere over og evaluere resultat og erfaringer tilknyttet eget bidrag i produksjoner.
- Reflektere over og beskrive egen rolle i teamet og i virksomheten.
- Reflekter over og beskrive hvordan ulike innholdsproduksjoner kan påvirke samfunnsdebatten og demokratiet.
- Ferdigstille et produkt for publisering i tråd med prinsipp for universell utforming.
- Gjøre rede for hvilke krav og forventinger som blir stilt til et likeverdig og inkluderende yrkes felleskap, og reflektere over hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har i lærebedriften.